מחפשים עורך דין הוצאת דיבה ?

בישראל, לא נדיר לראות תביעות בגין לשון הרע (הוצאת דיבה) מוגשות לבתי המשפט. במהלך השנה, רבים מהתיקים הללו נדונים בבתי המשפט הנכבדים בישראל.

האינטרנט שינה הכל, כך שכיום אנשים חייבים להיות זהירים יותר. אתה יכול בקלות להיות מעורב בהפצת מידע כוזב שעלול לפגוע באדם או עסק ולפרסם זאת ברשות הרבים. זה לא שונה עקרונית מדיבורי לשון הרע שנאמרים בעל פה.

יש לא מעט מחלוקות לגבי לשון הרע שנפתרות מחוץ לכותלי בית המשפט. פעמים רבות מתקבל בין הצדדים הסכם פשרה במהלך הליך בוררות או שפונים אל מגשר לפתרון המחלוקת.

כאשר מדובר בישות פרטית או עסקית שהמוניטין שלה מותקף על ידי גורם כלשהו ללא ביסוס עובדתי – יש בזה עילה לתביעת פיצויים מתוקף איסורים אשר נקבעו בחוק במטרה למנוע השמצות פוגעניות ומיותרות באנשים פרטיים ובגופים מסחריים.

עורך דין הוצאת דיבה

כאשר מישהו מרגיש שהשמיצו אותו והוציאו את דיבתו (או כמו שאומרים היום שעשו לו שיימינג) – יכול לתבוע את הגורם המשמיץ בפיצויים כספיים. אם התכנים פורסמו כדי לפגוע במכוון תוך ידיעה כי מדובר בהוצאת דיבה ולא פורסמו בשוגג – בהכרח מדובר על פיצויים גבוהים יותר. אם לא פורסמה התנצלות או מחיקה של ההצהרות הבעייתיות – גם זה עלול להוביל לפיצויים גבוהים יותר.

הרעיון של צורך לשלם עבור כל תוכן שעלול להיות פוגע הוא מדרון חלקלק ומסוכן. כמובן – אנשים מסוימים עשויים למצוא פעולות מהסוג הנ"ל כפוגעניות, אבל אין לך באופן אוטומטי זכות לפיצוי ללא הוכחה לטענותיך שמראה שאכן התרחשה פעולה של לשון הרע ופורסמו השמצות בנסיבות שמאפשרות תביעת פיצויים.

 

פנייה אל עורך דין לצורך התייעצות משפטית בנושא לשון הרע / הוצאת דיבה

החוק מגדיר אמצעי הגנה מרכזיים שבהם תוכל להשתמש כדי לפרסם מודעות. חלקם, למשל, נוגעים ללשון הרע במסגרת תביעה בהליך משפטי, ואחרים נגזרים מסעיפי חוק אחרים. תקנת "אמת בפרסום" לצורך הדוגמה, המשמשת לרוב בתביעות בהקשר של כתבות המפורסמות בכלי התקשורת ואשר יש בהן לכאורה פרסום משמיץ הנוגד את חוק לשון הרע – ולעומתם יש כתבות ודיווחים אשר יש לציבור עניין בהם משום שהם מביאים בתום לב ומרצון טוב את האמת לידיעת הכלל בכדי שיוכל להיזהר ולהישמר.

התייעצות משפטית בנושא לשון הרע

כמה כסף אפשר לתבוע בגין לשון הרע?

מישהו מאשים אותך במשהו שגוי ולא מבוסס? אתה יכול לתבוע אותו על הוצאת דיבה או לשון הרע. גובה הפיצוי וכוונתו שונים בהתאם למקור המידע ועל מה היה מדובר. כפי שיאמרו לכם רוב עו"ד לשון הרע שתפגשו המתמחים בתיקי לשון הרע, פיצויים בגין לשון הרע ולשון הרע ניתנים ללא הוכחה גם ללא הוכחות בדבר הנזק שנגרם לך. בפסקי הדין מוזכר לעיתים הפסוק הידוע בקהלת – "טוב שם משמן טוב" להדגשת חשיבות שמירה על שמו הטוב של אדם.

תיקי לשון הרע פוסקים בדרך כלל פיצויים בסכום המוגבל לאזור ה-5 ספרות וחלקם אף יכולים להגיע למאות אלפים עבור המקרים החמורים ביותר. גובה הפיצוי בגין לשון הרע או לשון הרע יכול להשתנות מאוד בהתאם לנסיבות. עם זאת, באופן כללי, זה בדרך כלל נע בין 15 אלף ועד ל 400 אלף שקל. מרבית מהתביעות מוגשות בבתי משפט לתביעות קטנות, ושם הסכום מוגבל לסכום של 34,600 ₪

 

מה שקובע את גובה הפיצוי הוא הצטברותם של מספר תנאים כגון:

  • האם ההשמצה קרתה בכוונה?
  • האם יכל הצד המשמיץ לדעת בזמן הפרסום כי דבריו יכולים להיחשב להוצאת דיבה?
  • האם ההשמצה התרחשה במספר מקומות?
  • כמה אנשים נחשפו להשמצה? (מעגל הנמענים, משך החשיפה ועוד.
  • האם הגורם המשמיץ חזר בו ממעשיו (פורסמה התנצלות כלשהי? הוסרו הפרסומים מהמקום בו פורסמו במקור (אתרים, רשתות חברתיות ,פורומים?).
  • האם הצד המשמיץ ניסה להגיע לחקר האמת בטרם פירסם את השמצתו?
  • מהו אופי היחסים בין התובה לנתבע?
  • האם ובאיזו מידה ההשמצות ייחסו לצד המושמץ מעשים חמורים במיוחד (למשל, ביצוע עבירות בתחום המוסר, התחום הפלילי, או ביצוע מעשים שיש בהם כדי לפגוע מהותית בפרנסתם או רווחתם של אנשים אחרים)?
  • כמה נזק נגרם לצד המושמץ לאחר השמצתו הפומבית?
  • מה מעמדו הציבורי של הצד המושמץ?
  • מה מעמדו הציבורי של הצד המשמיץ?
  • עד כמה נדון הפרסום בפומבי?
  • מה היה היקף הנזק שכביכול הנתבע גרם לתובע?

חישוב גובה פיצוי הוצאת דיבה

התברר שמדובר אכן בהוצאת דיבה – מה השלב הבא?

יש לבחון היטב את הפרסום המדובר אם הוא עומד בדרישות החוק והפסיקה, רצוי בייעוץ של עורך דין מומחה ללשון הרע. לאחר שהתברר כי מדובר אכן בלשון הרע, השלב הבא הוא לרוב בחינה מדוקדקת של האמת – האם קיימת או האם לאו בתוכן הפרסום. חשוב לדעת כי גם אם הפרסום מכיל כמות קטנה של מידע כוזב – במידה שרוב התוכן נכון ואמיתי – עקרונית אין סיכוי שהאדם שהגיש את תביעת הדיבה יקבל את מבוקשו.

פורסם מידע נכון אך לא מועיל לציבור?

אם אכן הפרסום מכיל בעיקר מידע נכון ומבוסס, יש לבדוק האם יש בו עניין לציבור. אם אדם מפרסם בתיבות הדואר של כל השכנים שאחד הדיירים בבניין סובל מבעיה בריאותית, שאין לה השלכות על הציבור, הוא חשוף לתביעת לשון הרע (כמו גם תביעה בגין הפרת הפרטיות חוק ההגנה), גם אם הדברים נכונים ומוכחים במסמכים רפואיים רשמיים.

פרסום מטעה המכיל מידע כוזב

אם לעומת זאת מדובר בפרסום מטעה המכיל מידע כוזב, חשוב לקבוע עד כמה הוא חורג מהאמת, והאם היה על המפרסם להיות מודע לכך ו/או לנקוט בצעדים לאימות נכונות המידע בטרם פרסומו. מעבר לכך, יש לברר האם הפרסום מותר בחוק. למה הכוונה? אם, למשל, מישהו מגיש תלונה במשטרה המכילה אמירת לשון הרע, והתקשורת מדווחת על התלונה כלשונה – אין זה אומר בהכרח שניתן להגיש תביעה ולפסוק פיצויים. לעומת זאת, אם המקרה התפרסם בתקשורת בצורה שאינה מדויקת ו/או מסולפת התוצאה עשויה להיות שונה מאוד.

התנהגות הצדדים לאחר פרסום דברי לשון הרע

בנוסף, כפי שיוכל לומר לכם עורך דין לשון הרע – יש חשיבות להתנהגות הצדדים לאחר פרסום דברי לשון הרע. האם המפרסם עומד מאחורי דבריו, ומחזק את טענותיו או שמא הוא מפרסם הבהרה או התנצלות. אם יבחר להסיר את הפרסום כליל, רצוי שיעשו זאת במהירות וללא דיחוי.

חשיבות הפנייה אל עורך דין הוצאת דיבה

בכל מקרה, בעת התמודדות עם תביעות דיבה ולשון הרע – חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה במקרים של הוצאת דיבה. מעורבות משרד עורכי דין המתמחה בתביעות לשון הרע הינה קריטית להצלחת התביעה והשגת מטרותיכם. חשוב שתהיה לעור הדין הנחבר המומחיות הדרושה להבנת המצב לעומקו ולבחינה נכוחה של דרכי הפעולה הרצויות תוך שהוא מתעדכן בפסיקה העדכנית ביותר בתחום לשון הרע בישראל.

הפצת מידע כוזב באינטרנט

תחום לשון הרע והשמצות עבר בשנים האחרונות מהפכה של ממש, בשל קלות הפרסום באמצעים מקוונים ווירטואליים. המדיה הדיגיטלית הקלה משמעותית על אנשים להפיץ מידע כוזב ולעסוק בהתנהגות שיש בה לשון הרע. תביעות רבות בגין הוצאת דיבה מוגשות על סמך פרסומים שנעשו בפלטפורמות מדיה חברתית כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, Tiktok ואתרי אינטרנט ואפילו קבוצות וואטסאפ.

החוק לא תמיד עומד בקצב הטכנולוגיה, כך שגם מקרי לשון הרע והוצאת דיבה פשוטים יכולים להפוך לתקדימיים בגלל פלטפורמת הפרסום והמאפיינים הייחודיים לה. קריטי להצטייד בעורך דין לשון הרע בעת ביצוע תביעות לשון הרע – שכן ישנם מצבים רבים בהם תביעת לשון הרע, גם אם היא קטנה או נישתית, יכולה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת על החוק בתחום זה. לעורך דין כזה יהיו הכישורים הדרושים להתמודדות עם מצב מורכב זה. בתביעה שהתנהלה לאחרונה עם הוצאת דיבה בפייסבוק, נאלץ בית המשפט המחוזי בתל אביב להתמודד עם ההבדל בין לייק לשיתוף מבחינת מה שנחשב כ"פרסום". בית המשפט הודה כי זוהי רק דוגמה אחת לאופן שבו החוק מתקשה לעמוד בקצב המהיר של השינויים הטכנולוגיים.

 

שימו לב. לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ממשרד בולט בתחום הוצאת דיבה ולשון הרע, באפשרותכם לפנות אל משרדו של בן קרפל באמצעות האתר: https://www.lawdesk.co.il/